Skip to Content

Conversiepercentages in Open Banking

  • 21-05-2024
  • 5 min

Open banking maakt het mogelijk om je bankgegevens eenvoudig te delen met derde partijen. De technologie bestaat al een paar jaar en wordt steeds vaker ingezet door met name kredietverstrekkers, factoring- en leasemaatschappijen. Hoe zit het eigenlijk met het gebruik? Zijn mensen wel bereid om hun bankgegevens zomaar te delen? In dit artikel zoomen we in op de conversiepercentages in open banking.

Wat bedoelen we met conversiepercentage?

Daarmee bedoelen we het totale aantal klanten dat start met het proces om bankgegevens te delen, ten opzichte van het aantal klanten dat het proces ook daadwerkelijk afmaakt en succesvol gegevens deelt. Concreet: stel 100 klanten starten de aanvraag en 80 ronden deze af, is de conversie 80%.

Verschillen per toepassing

Vooropgesteld: de context waarin Open Banking wordt ingezet heeft veel invloed op het conversiepercentage. Sommige van onze klanten stellen bijvoorbeeld het delen van transactiegegevens verplicht om in aanmerking te komen voor een krediet, daar waar anderen dit optioneel aanbieden. Daarin zie je logischerwijs een verschil in conversie. Ook het type dienstverlening maakt verschil. Zo zien we doorgaans hoge conversiepercentages bij:

  1. Kredietverstrekkers
  2. Factoringmaatschappijen
  3. (Financial)lease
  4. Budget apps (om persoonlijke of zakelijke financiën in kaart te brengen)
  5. Boekhoudsoftware

Conversiepercentages

Rekening houdend met de verschillende toepassingen, zien we de volgende conversiepercentages:

  1. Verplichte gegevensdeling
    Bij bedrijven die het delen van bankgegevens verplicht stellen, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een lening of financial lease, zien we conversiepercentages tussen de 65% en 70%.
  2. Optionele gegevensdeling
    Bedrijven die het delen van bankgegevens optioneel maken, behalen doorgaans een iets lager conversiepercentage, tussen de 60% en 65%.
  3. Gegevensdeling met alternatieven
    Sommige van onze klanten bieden meerdere routes aan, bijvoorbeeld digitaal delen via open banking, maar ook het als alternatief het delen van MT940 bestanden of bankschriften. In deze situaties liggen de conversiepercentages tussen de 30% en 50%.

Conversiepercentages verhogen

We denken graag met je mee in het verhogen van de conversie. Hier zijn enkele tips om conversiepercentages te verbeteren:

  • Transparantie en educatie: zorg ervoor dat klanten volledig begrijpen waarom ze hun bankgegevens moeten delen en hoe hun gegevens worden gebruikt en beschermd. Zorg hierin voor gelaagdheid. Pagina’s vol met uitleg werkt niet. Geef in de basis een korte en bondige uitleg. Toon meer informatie voor klanten die daar behoefte aan hebben, bijvoorbeeld via een overlay of verdiepingspagina.
  • Gebruiksvriendelijke interface: het spreekt wellicht voor zich, maar niet iedereen is even digitaal vaardig, dus een eenvoudige en intuïtieve interface is van cruciaal belang voor een goede conversie.
  • Incentives bieden: overweeg om klanten extra voordelen of incentives aan te bieden voor het delen van hun bankgegevens. Dit kan variëren van kleine kortingen tot betere voorwaarden voor hun lening of krediet. Het hoeft niet altijd een financiële beloning te zijn. Snelheid is ook een incentive. Direct online delen versus de moeite moeten doen om alle data handmatig te verzamelen is ook al winst. Of een snellere reactie via de digitale route versus een langere reactietijd op de papieren route.
  • Beveiliging en Vertrouwen: klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn. Communiceer duidelijk aan je klanten wat je doet om hun gegevens te beveiligen.
  • Eigen regie: benadruk altijd dat de klant ‘de baas’ is over zijn of haar eigen gegevens. Toestemming kan op elk gewenst moment weer ingetrokken worden.

De praktijk leert dat het per case verschilt en dat kleine nuances flink verschil kunnen maken. Wij hebben ons toegelegd op het maximaliseren van de conversie en denken hierin graag mee. Nieuwsgierig wat in jouw specifieke case realistisch is? Of maak je al gebruik van open banking en wil je je eigen conversie verbeteren? Dan denken we graag met je mee! Je kan hier contact met ons opnemen.

Lees verder

Blog image
  • 06-06-2024
  • 2 min
Xander Smit benoemd tot Chief Compliance Officer bij EnableNow

We zijn trots dat we kunnen melden dat Xander Smit benoemd is tot Chief Compliance Officer bij EnableNow. Hiermee treedt Xander toe tot het bestuur van EnableNow.

Lees meer
Blog image
  • 04-06-2024
  • 3 min
Compliance als een USP

In de relatief jonge PSD2-markt gelden over het algemeen dezelfde eisen qua regelgeving als voor de traditionele financiële bedrijven. Daarbij gaat het in hoofdzaak om 3 thema’s: zorgvuldig omgaan met de gevoelige informatie, het financiële systeem beschermen tegen kwaadwillende invloeden die toegang willen en tenslotte het voorkomen van zwartgeld en andere niet legale geldstromen.

Lees meer
Contact

Ontdek de mogelijkheden van Open Banking voor jouw organisatie!

Heb je vragen over open banking, PSD2 of interesse in onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

073 - 2340069Neem contact op