Skip to Content

PSD2: een krachtige marketing tool voor bedrijven

  • 12-09-2023
  • 3 min

In de wereld van digitalisering en data-driven marketing zijn bedrijven voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om inzicht te krijgen in het gedrag van hun klanten om gepersonaliseerde services aan te kunnen bieden. Met de komst van PSD2 en open banking opent zich een ongekende mogelijkheid voor bedrijven om transactiegegevens te verzamelen en te analyseren en in te zetten voor marketing doeleinden. In dit artikel kijken we hoe PSD2 kan dienen als een krachtige marketing tool door inzicht te bieden in het koopgedrag van klanten en het creëren van effectieve klantprofielen.

Inzicht in het koopgedrag

PSD2 stelt bedrijven in staat om banktransactiegegevens van klanten in te laden. Dit betekent dat bedrijven gedetailleerde informatie kunnen verkrijgen over waar, wanneer en hoe vaak klanten aankopen doen. Door deze gegevens te analyseren, ontdek je al snel trends en patronen die je kan gebruiken in de marketing. Banktransacties kunnen inzicht geven in welke producten of diensten het meest populair zijn, welke winkels of platformen het vaakst worden gebruikt, en zelfs welke betaalmethoden de voorkeur genieten.

Gepersonaliseerde service

Met de verzamelde gegevens kunnen bedrijven nauwkeurige klantprofielen maken. Klanten kunnen in verschillende segmenten worden ingedeeld op basis van hun aankoopgedrag, interesses en voorkeuren. Dit stelt bedrijven in staat om op maat gemaakte aanbiedingen en aanbevelingen te doen die precies aansluiten op de behoeften van de klant. Een klant die bijvoorbeeld regelmatig sportkleding koopt, kan een speciale korting ontvangen voor een nieuw paar sportschoenen, terwijl iemand die vaak reis gerelateerde transacties doet, een aanbieding krijgt voor een vakantie.

Optimalisatie van marketinginspanningen

Met de gegevens die PSD2 biedt, kunnen bedrijven hun marketinginspanningen optimaliseren. Ze kunnen hun advertenties richten op specifieke klantsegmenten, waardoor ze relevanter worden en de kans op conversies vergroot wordt.

Veiligheid, vertrouwen en toegevoegde waarde

Een van de grootste zorgen van klanten bij het delen van hun transactiegegevens is de veiligheid en privacy. Voor bedrijven die gebruikmaken van PSD2, is het van essentieel belang om duidelijk te communiceren over de beveiligingsmaatregelen die worden genomen om de gegevens te beschermen. Het opbouwen van vertrouwen met klanten is cruciaal om optimaal gebruik te kunnen maken van de voordelen van PSD2 als marketing tool.

Ook wil een klant daadwerkelijk toegevoegde waarde zien in ruil voor het delen van privacygevoelige informatie. In sommige gevallen kan een betere service ervaring voldoende zijn. Financieel gewin, bijvoorbeeld door een hoger kortingspercentage of het sneller sparen van ‘punten’ is nog effectiever.

Meer weten?

Nieuwsgierig wat open banking voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Lees verder

Blog image
  • 03-07-2024
  • 3 min
EnableNow toegelaten tot Microsoft for Startups Founders Hub

EnableNow, de toonaangevende speler op het gebied van Open Banking, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. We zijn toegelaten tot de Microsoft for Startups Founders Hub, een programma dat ondernemingen ondersteunt bij hun groei en innovatie.

Lees meer
Blog image
  • 06-06-2024
  • 2 min
Xander Smit benoemd tot Chief Compliance Officer bij EnableNow

We zijn trots dat we kunnen melden dat Xander Smit benoemd is tot Chief Compliance Officer bij EnableNow. Hiermee treedt Xander toe tot het bestuur van EnableNow.

Lees meer
Contact

Ontdek de mogelijkheden van Open Banking voor jouw organisatie!

Heb je vragen over open banking, PSD2 of interesse in onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

073 - 2340069Neem contact op